Declaratia 112 referitoare la obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate a intrat in vigoare incepand cu luna februarie a acestui an.
In trecut, informatiile cuprinse in acest formular faceau obiectul altor documente care se trimiteau catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
La momentul actual declaratia unica se depune in format electronic prin intermediul unui certificat digital calificat, lucru recomandat de autoritati, sau la ghiseele acreditate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Depunerea declaratiei unice se face pana in data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care facem declaratia.
Intarzierea depunerii declaratiei unice constituie o contraventie si se amendeaza cu sume cuprinse intre 500 si 1000 de lei pentru persoanele fizice, respectiv intre 1000 si 5000 de lei pentru persoanele juridice.
Dupa data de 1 iulie a acestui an declaratia unica se va depune doar in format digital, utilizand certificatul digital calificat. Acesta poate fi achizitionat la pretul de 47 de euro plus TVA si este valabil pe o perioada de un an de zile, costul scazand la 30 de euro dupa prelungirea termenului.
Conform conducerii ANAF, introducerea Formularului 112 este masura buna de eficientizare a birocratiei, contribuabilii din Romania raspunzand pozitiv demersului autoritatilor, in prima luna circa 95% dintre cele 470.000 de persoane vizate depunand declaratia unica in timp util.
Contribuabilii care doresc verificarea declaratiei unice pe care au depus-o pot face acest lucru accesand adresa: http://www.anaf.mfinante.gov.ro/StareD112/