Semnarea documentelor electronice

Semnatura digitala este corespondenta din spatiul virtual a semnaturii olografe stampilate de pe documentele clasice in format de hartie.

O semnatura digitala cu valoare legala se creaza prin intermediul unui certificat digital calificat, al unui dispozitiv criptografic securizat si printr-o aplicatie de tip software care permite semnarea electronica a oricarui tip de fisier. Semnatura digitala se poate folosi atat in relatia cu institutiile statului cat si in comunicarea de afaceri sau pentru a semna orice fel de document in format electronic.

Semnatura digitala are ca scop identificarea semnatarului, de care este legata in mod unic. Totodata, semnatarul este cel care controleaza si datele de creare a semnaturii digitale.

Raportul dintre datele in forma electronica si semnatura digitala este de asa maniera incat orice modificare adusa acestor date este identificabila.

Titularul poate folosi semnatura digitala in nume propriu, sau in numele unei alte parti.

In Romania, cele mai multe certificate pentru crearea semnaturii digitale au fost procurate ca urmare a Ordinului ANAF cu numarul 2520 din 2010. Acesta prevedea obligativitatea depunerii mai multor tipuri de declaratii fiscale in format electronic.

Avand in vedere faptul ca prin intermediul unui certificat digital se poate semna pentru un numar nelimitat de firme, contabilii au fost prima categorie vizata direct de aceasta lege.

Urmatoare categorie de contribuabili care va fi nevoita sa foloseasca semnatura digitala sunt medicii, ce isi vor realiza raportarile catre Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate in format electronic.

Utilizarea semnaturii digitale este foarte frecventa si in mediul de afaceri, atat in corespondenta oficiala cu partenerii cat si in comunicarea interna dintre angajatii aceleiasi companii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?