Termeni cum sunt semnatura digitala, semnatura electronica sau certificat calificat sunt tot mai utilizati de catre presa dar si de catre simpli contribuabili.
Acest lucru nici nu este de mirare, tinand cont de ultimele acte legislative emise de diferite autoritati ale statului roman, precum Ministerul Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sau Inspectoratul Teritorial de Munca. Aceste institutii dar nu numai ele incurajeaza depunerea documentelor oficiale in format electronic, prin utilizarea unui certificat calificat. Acesta este echivalentul unui act de identitate, asigurand insa identificarea posesorului sau in mediul virtual. Certificatul calificat se refera la un set de date in forma electronica, ce atesta legatura dintre datele de verificare a semnaturii electronice si o persoana, confirmand identitatea acesteia. Semnatura electronica creata prin intermediul unui certificat calificat are aceeasi valoare legala cu a unei semnaturi olografe stampilate pe un document de hartie. O semnatura electronica legala este legata in mod unic de titular, asigura identificarea acestuia si este creat prin mijloace controlate exclusiv de el.
Cu ajutorul unui certificat calificat se pot semna oricate documente pentru oricate societati pe perioada valabilitatii sale. Persoana care foloseste un certificat calificat in nume propriu sau in numele unei terte parti are calitatea de semnatar. Persoanele care folosesc in acest moment un certificat calificat sunt mai ales contribuabili mici si mijlocii care isi depun anumite declaratii in format online dar si furnizori de servicii medicale, care incepand cu luna aprilie isi realizeaza raportarile catre CNAS in format electronic.