Stiri

Certificatul calificat- siguranta si eficienta

Certificatul calificat va deveni in scurta vreme o necesitate pentru multi dintre contribuabilii romani.

Pretul certificatului calificat este de 47 de euro plus TVA, avand termen de valabilitate de un an de zile. Dupa reinnoire pretul scade la 30 de euro plus TVA. Certificatul este un document virtual de identificare, ce permite crearea semnaturii electronice cu valoare legala, verificarea validitatii acesteia,  identificarea posesorului certificatului si criptarea mesajelor.

Prin intermediul certificatului calificat se pot semna electronic documente, se pot depune declaratii fiscale catre ANAF pentru oricate firme, se poate participa la licitatii prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice, se pot accesa serviciile online oferite de institutiile statului si se pot marca temporal, gratuit, 60 de documente pe luna timp de un an.

Certificatul digital se poate folosi in multiple situatii, spre exemplu in relatia cu anumite institutii ale statului cum sunt: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală , Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Monitorul Oficial, Depozitarul Central, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, cu Autorităţile contractante din cadrul Sistemului Electronic de Achiziţii Publice cu Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, partenerii de afaceri sau in cadrul aceleiasi companii.

Cu un certificat digital calificat se poate semna un numar nelimitat de documente, timp de un an de zile. Aceasta modalitate face procesul de semnare mult mai rapid si ajuta la identificarea partilor implicate intr-o tranzactie.   Beneficiile majore aduse de certificatul calificat sunt reducerea costurilor prin eliminarea cantitatilor masive de hartie si imbunatatirea comunicarii in afaceri, castigandu-se timp, siguranta si eficienta.

 

Introducerea certificatului digital in Romania

Certificatul digital reprezinta documentul de identificare al posesorului acestuia in spatiul virtual. Cu ajutorul certificatului digital se poate crea o semnatura electronica, se poate verifica autenticitatea acesteia si se pot cripta mesajele transmise, garantand faptul ca acestea sunt accesibile doar anumitor persoane.

Un certificat digital contine informatii referitoare la detinatorul acestuia (nume, adresa de mail, data emiterii si expirarii), cheie publica din arhitectura pki a detinatorului documentului plus semnatura electronica a Autoritatii de Certificare.

Certificatele digitale pot fi impartite in doua categorii principale:

  • Certificatele simple sunt folosite atunci cand se doreste garantarea integritatii datelor semnatarului, autentificarea semnatarului si criptarea informatiilor transmise.
  • Certificatele calificate se utilizeaza pentru semnarea documentelor in format electronic, pentru depunerea declaratiilor fiscale catre ANAF, pentru participarea la licitatii prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice, pentru accesarea serviciilor online oferite de institutiile publice si pentru marcarea temporala a documentelor.

Certificatul digital poate fi folosit in relatia cu mai multe tipuri de parteneri.

O categorie aparte o constituie institutiile statului, cum ar fi: Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Oficiul National pentru Registrul Comertului, Inspectoratul Teritorial de Munca, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Monitorul Oficial, etc.

In aceeasi categorie mai amintim Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private  si autoritatile din Sistemul Electronic de Achizitii Publice.

De asemenea, certificatul digital se poate utiliza  in corespondenta oficiala cu partenerii de afaceri sau in interiorul aceleiasi companii. Certificatul digital are caracter personal si se poate folosi pentru semnarea unui numar nelimitat de documente timp de un an, putand fi reinnoit ulterior.