Din februarie, firmele pot fi infiintate online, intr-un timp mai scurt, pe baza unui certificat digital calificat emis de un furnizor acreditat de servicii de certificare.
Pentru a infiinta o societate, se procedeaza in felul urmator:
1. Se creeaza un cont nou pe portalul Oficiului National al Registrului comertului (ONRC), accesand pagina de inregistrare si introducand o adresa de email;
2. Dupa crearea contului, utilizatorul se autentifica pe portal pe baza numelui de utilizator si a parolei create;
3. Se urmeaza calea Servicii RC > Online > Formulare online RC > Cerere de inregistrare persoane juridice;
4. Se selecteaza oficiul Registrului Comertului catre care se trimite cererea, tipul cererii si forma de organizare a societatii;
5. Se completeaza:
- a) denumirea rezervata, daca firma nu este inscrisa in registrul comertului;
SAU
b) denumirea firmei, numarul de inregistrare in registrul comertului si CUI-ul, daca firma a fost inscrisa in Registrul Comertului;
6. Se completeaza adresa sediului social al firmei si datele de contact;
7. Pentru inmatricularea societatii, se completeaza unul dintre cele trei modele de declaratie disponibile pe portal;
8. Se verifica daca token-ul USB pe care este stocat certificatul digital calificat este conectat la calculator. Daca nu este, el trebuie conectat;
9. Se completeaza anexele si declaratiile si se apasa butonul Generare PDF.
10. Documentul se deschide si se salveaza dupa care se apasa butonul Semnare fisier PDF generat
11. Plata taxelor de inregistrare se poate face online, direct pe portalul ONRC sau prin ordin de plata ori chitanta
In cazul in care opteaza pentru plata prin OP sau chitanta, utilizatorul va trebui sa incarce dovada platii in sectiunea “Cererile mele” din portal.
Procesarea datelor inregistrate in portalul ONRC dureaza 3 zile lucratoare, urmand ca utilizatorul sa intre in posesia documentelor care atesta inmatricularea firmei fie ridicarea lor de la ghiseu, fie prin posta.
Persoanele care nu detin certificatul digital calficat, il pot achizitiona de la oricare dintre cei 3 furnizori acreditati de certificate digitale din Romania, respectiv certSIGN, DigiSign si Trans Sped. Pretul fara TVA al certificatului digital este de 47 de Euro la primii doi furnizori si de 54 de Euro la ultimul. certSIGN livreaza gratis certificatul digital oriunde in tara si ofera gratis 60 de marci temporale pe luna timp de un an.
Indiferent de furnizorul de la care este cumparat, certificatul digital calficat permite semnarea electronica timp de un an a unui numar nelimitat de documente in format digital, in relatia cu ANAF, CNAS, SEAP, ONRC, ITM, CSSP, Depozitarul central, Monitorul Oficial sau cu partenerii de afaceri.